Creativiteit is het vermogen iets nieuws te scheppen. Divergent denken is een van de belangrijkste vaardigheden die je kunnen helpen bij creatief te werk gaan. Je kan jezelf helpen creatief te zijn door jezelf te stimuleren niet meteen te oordelen, niet de kwaliteit maar de kwantiteit als maatstaf voor succes te nemen, verbindingen te leggen tussen diverse ideeën en jezelf te stimuleren op zoek te blijven naar nieuwe ideeën.

Leonardo da Vince, een van de meeste creatieve en divergente denkers aller tijden, heeft ooit gezegd:

“Kleine kamers leggen de geest discipline op; grote kamers leiden vaak tot versnippering.”

Wat hij hiermee wil zeggen: als er geen enkele beperking is, zal de mens zich geen raad weten met zijn vrijheid. Hier zit echter wel een keerzijde aan; als er te veel afspraken zijn, wordt de vrijheid ook vernietigd. Je zult dus een balans moeten vinden tussen beperking en vrijheid. Als je begint met het maken van muziek, zul je al snel merken dat de mogelijkheden praktisch eindeloos zijn! Je zult een keuze moeten maken voor een DAW, vervolgens kun je je storten in een wereld aan plug-ins. Een goede tip, voordat je je hierin verliest: zorg dat je hetgeen je tot je beschikking hebt door-en-door kent en tegen beperkingen aanloopt, alvoor je opzoek gaat naar iets nieuws. De standaard instrumenten en effecten in DAW’s zijn van een dermate hoge kwaliteit, dat je hier een geruime tijd mee vooruitkunt. Op deze manier zijn niet alleen je aankopen meer waard, maar voorkom je dat je verdrinkt in een scala aan mogelijkheden.

Roland TB-303

Een kleine anekdote: de Roland TB-303 is een bas-synthesizer die in 1982 voor het eerst geproduceerd werd. De synthesizer was bedoeld als een begeleiding voor gitaristen die in de studio of thuis – zonder basgitarist – tóch een lekker vol deuntje wilden kunnen spelen. De synthesizer sloeg niet aan voor het doel waarvoor Roland deze bedoeld had en werd weggeschreven als mislukking. Roland stopte in 1984 – nadat het slechts 10.000 synths had verkocht – teleurgesteld de productie. De bassynthesizer kon op de tweehandsmarkt, door zijn mislukking, zeer goedkoop worden aangeschaft.

Dit trok allerlei producers aan die de synthesizer en al zijn beperkingen op allerlei manieren gingen gebruiken die Roland nooit had voorzien. Met extra distortion en door het geluid door allerlei andere pedalen te halen. Door technische foutjes in het ontwerp (als je de batterijen verwijderde, ging de synth random patterns spelen) ontstonden onverwachte melodieën. De TB-303 was bepalend voor de opkomst van een nieuw geluid van een nieuwe generatie: zonder de TB-303 synthesizer geen acid-house.

Dit allemaal omdat er mensen waren, die op zoek gingen naar nieuwe manieren om een beperkt apparaat te gebruiken. De TB-303 gaat inmiddels duizenden euro’s van de hand. Wil je zelf echter écht vernieuwend zijn, ga dan opzoek naar je eigen ‘TB-303’!

Luister ‘acid tracks’ van DJ Pierre

Hoe kan je leren door te luisteren?

Een goede manier van leren is imitatie. Dit werkt al zo bij primaten: ‘monkey see, monkey do’. Ga dus, als je wil leren hoe je een bepaalde sound kan maken, eens aan de slag met deze simpele leermethode en maak iets na wat je mooi vindt. Je zult je verbazen over de bevindingen onderweg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *