Stereobeeld is een van de allerbelangrijkste onderdelen van het mixen van een track. Hoewel wij vaak maar twee dimensies tot onze beschikking hebben (de speaker links en de speaker rechts), en soms zelfs maar één dimensie (de speaker van je telefoon), is het mogelijk om een luisteraar een 3D ervaring in drie dimensies te bieden! We gaan het de komende tijd in opvolgende blogs in op alle onderdelen van stereoverbreding en stereo-ervaring.

De kans is groot dat als je als mix-engineer aan een mix begint, deze niet als vanzelf uit je monitoren springt. Veel mixen hebben daar stereoverbreding voor nodig! Zonder een duidelijk en overtuigend stereobeeld, zal je mix een luisteraar niet snel overrompelen en meeslepen. Een luisteraar zal zich niet erg snel meegevoerd voelen, en de muziek zal niet snel de totaalervaring bieden die jij voor ogen hebt.

Voordat we aan de slag gaan met de tips die jou gaan helpen om van het stereobeeld van jouw mix een professionele 3D ervaring te maken, is het erg belangrijk dat we de basis behandelen.

Wat is stereobeeld?

Als we het over stereo imaging hebben, hebben we het over de ervaring waar geluid vandaan komt in een mix. Als je mix een goed stereobeeld heeft, kun je bijvoorbeeld duidelijk horen welke instrumenten spelen, en waar deze staan ten opzichte van jezelf (de luisteraar). In het stereobeeld heb je, net als in de echte wereld, 3 dimensies:

Met de as hoogte bedoelen we hoe hoog of laag je mix klinkt. Dit kan je beïnvloeden door het juiste gebruik van equalising en volume. Als een element heel laag op deze as te plaatsen is, is deze laag van tonaliteit (denk bijvoorbeeld aan een bas). Als deze heel hoog op deze as te plaatsen is, is deze heel hoog in tonaliteit (denk bijvoorbeeld aan een hihat).

Met de as breedte bedoelen we hoe geluid zich verhoudt in je mix. Als je naar de mix luistert, merk je dit aan hoe de klank en de geluiden verdeeld zijn over de twee speakers. Door het toepassen van panning, is het mogelijk geluid in een bepaalde verhouding naar je linker- ofwel rechter-speaker te sturen.

Door het toepassen van diepte voeg je de echte magie toe. Hier gaan we namelijk het brein van de luisteraar voor de gek houden, en een extra dimensie simuleren! Je kunt diepte toepassen door tijdgebonden effectprocessing toe te passen, zoals reverb, delay of echo. Geluiden die van verder weg komen, ervaren we bovendien als zachter en lager van tonaliteit, ook dit zijn dus goede manieren om diepte te simuleren.

Het is belangrijk om alle dimensies goed te begrijpen en in gedachten te houden op het moment dat je aan de slag gaat met het maken van een stereobeeld. Elke dimensie is van invloed op de ander. Mocht het je toch een beetje duizelen, en wil je hulp bij het maken van een goede mix? Dan kun je uiteraard altijd contact met ons opnemen!

De komende tijd zullen we in een aantal stappen behandelen hoe je je stereobeeld ten positieve kunt beïnvloeden, dus houdt onze site in de gaten!

Volgende deel lezen? Lees hier alles over het starten van je mix in mono (ja echt!) voor het verkrijgen van een breed stereobeeld.

2 reacties

  1. Wow… Supertof blog en vooral erg interessant om eens te lezen over breedte, hoogte en diepte, dat heb ik me nooit zo gerealiseerd! Ik kijk nu al uit naar de volgende blog!

    Groetjes Henk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *